tiistai 28. helmikuuta 2017

Mitä fitness tarkoittaa

Heippa taas ystäväiset.

Tällä kertaa ajattelin pohtia mitä fitness on, tai oikeammin kertoa mitä fitness minulle tarkoittaa.
Minähän en ole mikään ammattilainen enkä ole koskaan ajatellutkaan kisata fitnesslavoilla. Se mitä teen lihaksistoni kanssa on osa elämäntapaani, ei ammatti ainakaan tällä haavaa.
Joskus olen jopa ajatellut että fitness on kuvottavan ruumiillista, pinnallista ja omahyväistä. Sitä se toki voi joissain tapauksissa ollakin mutta itse ajattelen siitä aivan toisin.

Minulle 'fitness' tarkoittaa kehon jokaisen lihaksen tiedostamista ja niiden voimistamista optimaaliseen käyttöön. Yksikään lihas ei ole kehossamme turhaan ja ne on kaikki tarkoitettu liikkumaan, pitämään meidät liikkessä.

Täten en haluaisi ulkonäön takia kasvattaa suurensuuria lihaksia niin että jo pelkkä kävely olisi raskasta, kehoa kuormittavaa. Toki vaatisi jo hormonipistoksia ja muuta että se olisi edes mahdollista. Enkä tietenkään paheksu heitä jotka maksimaaliset muskelit tahtovat, se on heidän juttunsa ja heillä on omat syynsä tehdä kuten tekevät.

Minulle tärkeintä on kehon liikkuvuus ja hallinta, vahva core ja tasapaino lihaksistossa. Olen tässä vielä aivan noviisi mutta tahdon että voin joskus yhdeksänkymppisenä liputtaa puolapuissa. Vielä keskikehoni ei moiseen pysty mutta hei, sitä kohti mennään!

Tottakai on myös hurjan kivaa nähdä lihaksien kasvavan ja muokkautuvan, asustaa hienossa toimivassa kehossa.

Aiemmin elämässäni olen syönyt epäsäännöllisesti enkä kovin monipuolisesti, olen spontaaniudessani juonut tolkuttomia humalatiloja ja tehnyt monia valintoja jotka eivät tue terveyttä tai kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Olen siis ollut kaikinpuolin levoton nuori harhaileva mieli.
Olen ajatellut että säännöllisyys ja rutiinit ovat tylsiä ja rajoittavia.
En siis olisi aiemmin mitenkään pystynyt tavoitteelliseen treenaamiseen.
Olen hyvin kiitollinen että sittemmin olen löytänyt tasapainon mielen ja kehon välillä, sillä vasta nyt voin olla todella vapaa tämän lihamajani sisällä.
Voin itse päättää mitä teen, minulla on voimaa ja virkeyttä herätä joka aamu uuteen seikkailuun.

Usein kuulee arvostelua vegaaniutta ja treenaamista kohtaan heiltä jotka syövät ruumiita ja käyttävät rintamaitovalmisteita (heraproteiinia). Heidän mielestään vegaanina ei voi kasvattaa kunnollisia lihaksia. Usein nämä ihmiset siis ovat niitä jotka haluavat ennenkaikkea olla tosi isoja.

Vegaanina voi tottakai kasvattaa aivan yhtä isot lihakset kuin raatojenkin syömisellä.
Tästä on esimerkiksi internet tulvillaan esimerkkejä.
Uskoisin silti että jos haluaa rakentaa salilla timmin kropan mutta säilyttää hyvän liikkuvuuden urheilua varten, esimerkiksi breakdancea jalkapalloa tankotanssia tai mitä tahansa liikkuvuutta vaativaa lajia varten, kannattaa suosia kasviproteiineja kuten riisi- hamppu- ja herneproteiinia palautusjuomassa. Nämä tuottavat kehoon vähemmän happoja kuin eläinproteiinit ja treenin jälkeen juuri on hyvä saada maitohapot pois kehosta. Eläinproteiinit nostavat kehon ureahapon määrää.

Eilen oli muuten aivan mahtava päivä sillä pääsin ekan kerran yli kuukauteen nostelemaan rautaa täysillä. Ihan kihisevän hyvä tunne kehossa! Voitettu on se jokavuotinen flunssa ja rintalihaskin on venähdyksen jäljiltä tyystin toipunut.


Heti piti ottaa elämäni ensimmäinen selfie pukuhuoneessa😊

fitness vegaanihaba
Vegaanihaba







Iloa & liikkuvuutta teille!

Rakkaudella
Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)