lauantai 25. helmikuuta 2017

Lämmittely ennen treeniä

Hei kaikki ihmistoverit ympäri maailmanlaajuisen verkon!

Tänään täällä pohjolassa on valoa aivan valtavasti.
Helmikuun hanki tuplaa valon määrän ja ellen sattuisi juuri nyt olemaan flunssassa niin olisin aivan varmasti ulkona telmimässä pienen perheeni kanssa.
Sen sijaan osakseni tuli ottaa tabletti kauniiseen käteen ja luoda vihdoin tämä blogi.

Kaipaan kyllä kunnon salitreeniä aivan sisuksia myöten.
Tätä flunssaa aiemmin minulla oli rintalihas venähtänyt koska olin tosiaan aivan ääliö enkä lämmitellyt kunnolla ennen vipunostoja vinopenkissä. 

Siitä tuli muutaman viikon painonnosteluloma.
Myös kehonpainotreeni ja oikeastaan kaikki muu liikunta paitsi spinning oli pannassa.
Sitä pystyin tekemään vaikka pelkkä sängystä nousu tuotti vihlovaa kipua.

Mutta, ainakin sain kunnon muistutuksen kuinka tärkeää lämmittely on ennen treeniä.

Sen lisäksi pääsin vihdoin kokeilemaan sisäpyöräilyä jota en jostain syystä ole aikaisemmin ottanut haltuun.
Jotenkin se on tuntunut ajatuksena tunkkaiselta, mennä sisälle polkemaan pyörää joka ei liiku mihinkään.
Mutta hitto että sain kyllä hyvän hien pintaan ja kävinkin spinnailemassa joka päivä ennen kuin tulin kipeäksi.

Joten, muistakaa lämmitellä ennen mitä tahansa treeniä, ja kunnolla niin että hikoilette.
Ensinnäkin se parantaa suorituskykyä itse treeniin ja sillä tavalla varmistatte että saatte jatkossakin treenailla.

Eli..
Vähintään 10 minuuttia sykkeennostoa esim. crosstrainerilla jos on salitreenistä kyse.
Jos teet ylävartaloa niin siihen parempi lämmittely tapahtuu soutulaitteella.

Aina voit myös vaikka hölkätä paikallasi ja tehdä kyykky-ylös-hyppyjä, kunhan aloitat kevyemmin ja kasvatat työn määrää loppua kohden.

Kohdennettu lämmittely kannattaa tämän sykkeennoston jälkeen, eli jos tarkoitus on treenata hauiksia painoilla niin tee liikkeet ensin parin kilon painoilla parikymmentä kertaa.
Tällöin lihas on varmasti parhaimmillaan.

Terveys on aivan käsittämättömän upea asia joten pitäkäämme huoli että tiedostamme sen ja nautimme siitä jo ennen kuin sen menetämme.

Olkoot ensimmäinen kirjoitukseni tässä näine hyvineen.

Lämpöä treeneihin ja iloa alkavaan kevääseen!

Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)