tiistai 28. maaliskuuta 2017

APU SELITTÄMÄTTÖMIIN VATSAVAIVOIHIN

VEGAANINEN FODMAP



vegaani fodmap
Vatsa rauhoittuu fodmap -ruokavaliolla


Vatsavaivoja? Minulla on niitä ollut lähes aina jossain määrin.
Olen luullut sen olevan normaalia kunnes se yltyi tuossa puolisen vuotta sitten aivan käsittämättömiin rikkikaasumuodostuksiin.
Tuntui kuin olisin ollut käymisastia ja kuvitelmissani näin kuinka muodostan ympärilleni vihreää sankkaa sumua joka löyhkää mädiltä kananmunilta.
Jotain aivan tolkutonta meininkiä siis.










Pari päivää kun tuota oli jatkunut tein ensihoitona suolihuuhtelun, joka veikin oireet hetkeksi pois.
Mutta ne palasivat.
Kirjastossa, Luojan kiitos, silmiini osui kansiteksti 'Superhyvää suolistolle!'.
Kyseessä oli Leena Putkosen kirja jonka kautta tutustuin käsitteeseen FODMAP ja siitä löysinkin pelastukseni.

Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides And Polyols.
Eli fermentoituvat oligo-, di-, ja monosakkaridit sekä polyolit.

Kyseessä on siis ruokavalio jossa vältetään tiettyjä hiilihydraatteja jotka eivät imeydy ohutsuolessa vaan ajautuvat paksusuoleen jossa ne alkavat käymään (eli minä tosiaan olin käymisastia koko kaveri!).
Hiilihydraattien käydessä ne aiheuttavat kaikenlaisia vatsaoireita kuten ilmavaivoja, närästystä, vatsakipuja, toisille ripulia, toisille ummetusta ja joillekin kaikkia näistä(!).

Nämä oireet kertovat usein ärtyvän suolen oireyhtymästä (irritable bowel syndrome eli IBS).
Tämä oireyhtymä on varsin yleinen.
Se diagnosoidaan sulkemalla pois kaikki muut mahdolliset sairaudet kuten keliakia, tulehduksellinen suolistosairaus tai syöpä.
Jos ei muuta jää jäljelle niin määritelmä on toiminnalliset vatsavaivat joista yleisin on IBS.
Tällöin koitetaan fodmap -ruokavaliota.
Suositeltavaa on siis käydä lääkärillä poissulkemassa kaikki vakavampien sairauksien mahdollisuudet ja laatia ravintoterapeutin kanssa ruokavalio.

Itse en kylläkään lääkärissä käynyt vaan tuosta Leena Putkosen kirjasta kopioin tarkan luettelon ruoka-aineista joita voi syödä vapaasti ja joita on hyvä välttää ja joita rajoitetaan.

Vältettävissä ruoka-aineissa on paljon näitä lyhytketjuisia hiilihydraatteja kun rajoitettavissa taas on vähän vähemmän mutta vielä sen verran paljon että saantia tulee rajoittaa.

Vegaanina tuntui ensin arveluttavalta jättää esimerkiksi kaikki pavut pois ruokavaliosta mutta onnekseni olen pystynyt syömään linssejä ilman oireita.
Tofu on ihan supervatsaystävällistä. Sen sijaan kikherneistä saan heti kouristuksia mahaan.
Onkin täysin yksilöllistä mitä ruoka-aineita kukin sietää ja hoidon alussa on tarkoitus jättää kaikki aineet pois joissa on fodmap -yhdisteitä ja kun vatsa on rauhoittunut niin alkaa yksitellen ottamaan niitä takaisin ruokavalioon, vähäisin määrin kokeillen sopivatko ne.

Suosittelen lukemaan tuon 'Superhyvää suolistolle!' -kirjan jossa tosiaan on yksityiskohtainen listaus kaikista kasviksista, hedelmistä, marjoista ja proteiinin lähteistä.
Saat ostettua sen hyvin edullisesti täältä.

Itse kopioin listan myös käsin paperille ja nyt se käytännöllisesti koristaa ruokakaappini ovea, siitä on varsinkin alussa helppo tarkastaa kaikki sopivat aineet.
Täältä voit myös lukea Leena Putkosen postauksen, siellä on hyvin kattavasti kerrottu aiheesta.

On ollut aivan autuasta huomata että vatsavaivat ovat tosiaan kaikonneet ihan kokonaan kun olen aloittanut tämän ruokavalion. Uskomatonta!
Väsymys on haihtunut olemattomiin, en tarvitse enää päiväunia ja energiaa riittää iltaan asti.
Fitnessharrastukselleni melko oleellista siis kaiken palautuneen elämänilon lisäksi.

Vasta kun oireeni ovat tämän myötä loppuneet olen ymmärtänyt kuinka moneen asiaan vatsavaivani ovat todella vaikuttaneet.

Eikä tosiaan tunnu että jostain olisi tarvinnut luopua sillä on todella paljon ruoka-aineita joita voi vapaasti syödä, joitain on vaan täytynyt korvata toisilla.

Harmoniaa suolistolle!

💙 Seuraa blogiani FACEBOOK, Blogit.fi, tai  Follow my blog with Bloglovin

Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)