keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

FITNESSPÄIVÄKIRJA

FITNESSTÄ JA VEGAANISTA HERKUTTELUA

Tänään oli vuorossa jalkapäivä.
Sitä ennen yllätin itseni käymällä seniorijumpassa koska se sattui olemaan juuri kun menin salille ja ajattelin että voin sillä tehdä lämmittelyn ennen treeniä. Jumpan veti kotisalini oma personal trainer.
Olikin yllättävän tehokas jumppa vaikka onkin senioreille suunnattu. Sopii kyllä ihan kaikille.
Tietenkään se ei mitään gritin tapaista hengensalpaus-sykkeennostoa ollut mutta kokonaisvaltaisesti oikein toimiva kokonaisuus.
Alkuun oli kehonhuolto-osuus, sen jälkeen lihasvoimailua kahvakuulalla ja loppuun venytyksiä.
Sopi siis lämmittelyksi mutta myös osaksi treeniä varsin hyvin.

Salin puolella jalkapäivän ohjelmaani kuului

- jalkaprässi 5x10, lisäten painoja joka sarjalla
- askelkyykky painoilla 2x10/jalka
- takareidet pallolla 2x8
- takapotku taljassa 2x10/jalka
- maastaveto jalanojennuksella kahvakuulalla 2x10/jalka
- sumokyykkyhyppy kahvakuulalla 3x10

Viime viikko meni fitnessharrastelun osalta vähän niin ja näin josta pääasiassa syytän tiettyä kuun vaihetta sekä rintalihasta jonka harmikseni huomasin vieläkin vaivaavan.
Sehän venähti pari kuukautta sitten josta kerroin postauksessani lämmittely ennen treeniä. Punnerruksessa sen huomaa parhaiten eli se on siis pannassa edelleen, kuten ovat myös kaikki rintalihakselle eristetyt liikkeet.
Viime viikolla myös herkuttelin enemmän kuin normaalisti, kävin kaksi kertaa ystävien kanssa kahvilla ihanassa cafe gopalissa josta saa aivan suussasulavia vegaanisia kakkuja ja leivonnaisia.

Eilen teinkin sitten ryhtiliikkeen, selätin makeanhimoisen hurjimuksen ja kävin kahvakuulatunnilla. Onnekseni mikään niistä liikkeistä ei sattunut rintalihakseen joten siinä päästelin kunnolla menemään.
Kahvakuula onkin mahtava treenin muoto, siinä yhdistyy sykkeennosto lihasvoimailuun suorastaan herkullisella tavalla.
Sehän tuntuu siis ihan leikkimiseltä joka samalla kehittää lihaksia ja tasapainoa.
Olenkin aivan hurmoksessa kun heittelen kuulaa energisen musiikin tahdissa!
Lempiliikkeeni kahvakuulalla on tällä hetkellä pystypuolikuu ja etuheilautus, ne on sellaisia lennokkaita liikkeitä joissa saa kisailla painovoiman kanssa.
Myös sumokyykkyhyppy kahvakuulalla on ihan upeaa.
Laitanpa siihen ohjeen tähän väliin.
Huomaa että kuvassa käytän koripalloa havaintoesityksenä koska en saanut kahvakuulaa tähän hätään käsiini.

Sumokyykkyhyppy kahvakuulalla

Seiso leveässä haarassa polvet ja varpaat samansuuntaisesti hieman ulospäin.
Kahvakuula vartalon edessä suorin käsin.
Anna kahvakuulan riippua käsien varassa rennosti, älä purista kahvasta.
Hartiat taakse ja ryhti suorana.
Paino kantapäillä kyykkää selkä suorana alas niin että kahvakuula osuu lattiaan.
Rinta pysyy ylhäällä ja peppu takana.
Ala-asennosta ponnista ylös hyppyyn.
Hyppää kymmenen kertaa pehmein polvin. Tee kolme sarjaa.
Voit seisoa kahden steppilaudan päällä niin että kahvakuula lasketaan lautojen väliin lattialle, näin saat kyykystä syvemmän ja tehokkaamman.


sumokyykky
Kyykkää alas selkä suorana


  























sumokyykkyhyppy
Ponnista voima pakaroista ja hyppää






















Toki liike on tehokas myös ilman mitään palloa mutta aina tehokkaampi mitä painavampi kahvakuula, kunhan tekniikka säilyy.

Jos haluat uudet jutut uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta.

Voimia ponnisteluihin!
Jemina Follow my blog with Bloglovin

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)