torstai 16. maaliskuuta 2017

LIHASVENÄHDYKSIÄ

Uusi muistutus lämmittelyn tärkeydestä fitnessharrastuksessa ja sen ulkopuolella

Fitness ja kuntosaliharjoittelu ylipäänsä sekä kaiketi kaikki urheilu ovat ainakin siitä yhteneväisiä että niiden harjoittajille on hyvin todennäköisesti yksi jos toinenkin urheiluvamma tullut tutuksi.

Tänään varmistui että myös selkälihaksistossani on jonkin sortin venähdys.
Pari viikkoa sitten ollessani puistossa lapseni kanssa roikuin tangolla ja tein nopean liikkeen jaloilla ylöspäin.
Eikös vaan tuntunut ikävä vihlaisu oikeassa lavassa, todennäköisesti jossain suunnikaslihaksen kohdilla.
Silloin päätin jättää asian huomiotta koska olin vielä toipilas ja harmissani rintalihaksen venähdyksestä.
Tässä parin viikon aikana olen huomannut jotain pientä kipuilua lavassa mutta tänään tehdessäni käsipäivää, tarkemmin selkäpäivää salilla tuli taas ihan kunnon vihlaisu ja siihen oli pakko nöyrästi lopettaa senkertainen treeni.

Nykyään kun menen salille ymmärrän lämmittelyn tärkeyden.
Se parantaa suorituskykyä ja minimoi loukkaantumisriskit.
Vaikeampi on ymmärtää että kaikenlaisia venähdyksiä voi sattua silloinkin kun on lapsen kanssa telmimässä ja päättää spontaanisti vetää leuan kiipeilytelineessä.
Mitä ihmettä, eikö ihminen voi edes leikkiä pelkäämättä rikkovansa paikkojaan?
No, eihän keho tosiaan tiedä onko kyseessä peuhaaminen leikkipuistossa vai fitnesskisoihin tähtäävä äärimmäisen vakava ja tavoitteellinen treeni.
Eli kyllä ne lihakset ovat kylmät ja kankeat ja täten loukkaantumisille alttiit jos niitä ei lämmittele, missä oletkin tekemässä mitä tahansa.

Otan tämän vamman opetuksena siitä että ne lihakset on jumalauta lämmiteltävä ennen mitään oman elämän trapetsitaiturointeja.
Nämä venähdykseni ovat kuitenkin melko pieniä mutta tarpeeksi suuria antaakseen tuntuvan muistutuksen lämmittelyn tärkeydestä.
Uskon että näiden harmillisten sattumusten takia saatan tulevaisuudessa säästyä enemmiltä vammoilta.
Täten voin siis olla vilpittömästi kiitollinen näistä hetkellisistä rajoitteistani ja keskittyä alavartalon treenaamiseen, mikä onkin jäänyt asteen vähemmälle huomiolle viime aikoina.

Lämpöä lihaksiin ja kiitollisuutta kehon toimivuudesta!

Jos haluat uudet jutut uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivulla.

Jemina


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)