tiistai 21. maaliskuuta 2017

MANGA FITNESS

LIIKKEIDEN AATELINEN

Fitneksen kuningasliike on ehdottomasti kyykky.
Ehkä yleisimmin takakyykky jossa kyykätään niin että tanko on niskan takana lapaluiden yläosien kohdalla.
Tämän liikkeen toinen muoto on etukyykky jossa tankoa pidetään käsillä edessä ja siinä se lepää olkapäälihasten varassa.
Paikat joihin nämä molemmat liikkeet vaikuttavat ovat

- iso pakaralihas
- kaksipäinen reisilihas
- keskimmäinen reisilihas
- sisempi reisilihas
- suora reisilihas
- ulompi reisilihas

Tämän lisäksi takakyykky vaikuttaa vielä keskimmäiseen pakaralihakseen ja etukyykky sen sijaan selän ojentajalihakseen.
Toki myös muita lihaksia on tukemassa näitä liikkeitä mutta nuo edellämainitut ovat liikkeiden tehoalueet.
Eli peppu ja reidet saavat kyytiä.
Nämä kaksi liikettä, tai yhden liikkeen kaksi eri variaatiota, ovatkin oikein päteviä erityisesti jos haluaa nostella ISOJA painoja.

Mutta, on olemassa vielä yksi variaatio, joka on muunnelma etukyykystä.
Tämä muunnelma on minulle mieleisin.
Se on aivan yhtä tehokas mutta mielestäni paljon yksinkertaisempi ja luontevampi käytännössä.
En ole kauheasti tykännyt siitä tangosta kummallakaan puolella vaikka toki olen niitä takakyykkyjä tehnyt.
Mutta liike josta puhun on kyykky käsipainoilla.

Siinä yksinkertaisesti kyykätään niin että
- molemmissa käsissä pidetään käsipainoa, kädet suorina sivuilla
- jalat hieman hartioita leveämmällä, polvet ja varpaat samansuuntaiset
- selkä ja pää suorana, hartiat takana
- lonkat edessä ja rinta koholla
- kyykätään suoraan alas vähintään niin että reidet ovat lattian suuntaiset
- selkäranka ja pää ovat 45 asteen kulmassa lattiaan nähden
- vedä vatsaa sisään- ja ylöspäin ja paina lapaluita yhteen

Noin paljon ohjeistettuna liike vaikuttaa monimutkaisemmalta kuin se onkaan, sillä kaikki tuo tapahtunee melkein luonnostaan kun vaan kyykkää.
Toki jos olet aivan aloittelija niin nuo kaikki kohdat on tärkeää ottaa haltuun ja mieluiten jonkun kokeneen ohjauksessa.
Tämä kyykky käsipainoilla onkin muuten myös aloittelijalle helpommin lähestyttävä vaihtoehto kuin lähteä siihen tankoon heti ekoilla kuntosalikäynneillä tutustumaan.
Silti tämä on ihan kuningasliike myös edistyneemmille ja varsinkin jos haluaa säästää niveliä eikä kyykätä ihan maksimaalisella kuormalla.

Laitan vielä havaintokuvia tästä liikkeestä, tällä kertaa piirsin ne itse😁
Vartalon piirsin mittasuhteiltaan realistiseksi jotta havaintoesitys olisi selkeä, vain pään ja kaulan tein mangamaiseen tapaan liioiteltuina.
Ah, manga!
Tässä teille miss Lila Green ja kyykky käsipainoilla! 
(Lila on muuten myös vegaani)

manga fitness
Kyykky alkuasento

manga fitness kyykky
Kyykkää alas selkä suorana
























Jos haluat uudet jutut uunituoreina käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta.

Iloa kyykkyihin!

Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)