keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

NOKKONEN -voimakasvi

RAUTAINEN VILLIVIHANNES


Jos ette vielä ole tietoisia ravintorikkaasta kasvistamme niin tämä muuttakoon asian hyväksenne.

Nokkonenhan on täysin luonnonvarainen kasvi, sitä kasvaa rikkaruohona tienvierillä ja saunain takana aina joillekin haitaksi asti.
Nykyään sitä myös viljellään ja varsin perustellusta syystä.
Nokkonen on äärimmäisen terveellinen ja ravintoainepitoinen.
Yleensä vihannekset ovat terveellisiä mutta eivät erityisen ´voimistavia´ tai ravitsevia mutta nokkonen on tässä suhteessa poikkeus.

Ensinnäkin nokkosessa on paljon rautaa, kolmesti enemmän kuin pinaatissa.
C-vitamiinia nokkosessa on myös rutkasti ja koska c-vitamiini edistää raudan imeytymistä niin näiden suhde on aivan optimaalinen.
Nokkosen syöminen nostaa hemoglobiinia ja varastoraudan määrää ja sitä käytetäänkin anemian hoitoon ja ehkäisyyn.
Vegaaneille siis hyvin suositeltava.

Pii huolehtii ihostamme, luustostamme, nivelistämme, hiuksistamme ja kynsistämme ja piitä nokkosessa on paljon.
Jos ohut tukka ja hauraat kynnet vaivaavat niin käytä nokkosta, ei vaivaa enää.
Minuakaan ei vaivaa, liekö nokkosesta johtuvaa.

Magnesiumia nokkosessa on kiitettävästi ja magnesium mm. edistää hermoston ja lihasten normaalia toimintaa, energia-aineenvaihduntaa ja proteiinisynteesiä ja se myös pitää luuston ja hampaat kunnossa.
Fitnessmaailmaan magnesium kuuluu erottamattomasti sillä magnesiumia tarvitaan jokaiseen liikkeeseen jonka teemme.

Kalsiumin määrässä nokkonen peittoaa vaikkapa maidon mennen tullen, joten iloitkaamme me vegaanit ja lehmät!

Nokkosen sisältämät aminohapot suojaavat ja korjaavat kehoamme.
Antioksidantit pitävät mielen ja sydämen terveenä.

Nokkosessa on myös B-vitamiineja, karotiinia joka elimistössämme muuttuu A-vitamiiniksi sekä E-vitamiinia. 
Lisäksi nokkosessa on joitakin ruuansulatusta edistäviä aineita.

Klorofylliä eli lehtivihreää nokkonen silminnähden sisältää paljon.

Nokkosta on käytetty munuaisvaivoihin, nesteenpoistoon ja perinteisesti virtsavaivoihin.
Nokkonen tasaa verenpainetta.

Uskomaton vihannes siis joka voisi valjastettuna parantaa ravitsemustilanteen koko maailmassa, ja tekeekin sitä koko ajan.

NOKKOSEN KERUU

Nokkosta voi kerätä itse mutta tienvieriltä sitä ei kannata kerätä.
Jostain puhtaasta paikasta kaupungin laitamilta kannattaa lähteä keräilemään.
Parhaimmillaan nokkonen on keväällä, 10-15cm mittaisena jolloin sen voi nipistää sormin ja käyttää sellaisenaan ruuaksi.

Jos löydät hyvän paikan missä nokkosta kasvaa niin suosittelen että nappaat heti keväällä ensimmäiset nuoret versot ja keräät satoa aina kun uusia versoja nousee.
Kannattaa myös kitkeä muut häiritsevät kasvit nokkosen tieltä.
Paikkaa voi myös ´lannoittaa´viemällä sinne esim nurmikon leikkuujätettä.
Liikaa leikattuna nokkonenkin nääntyy.

NOKKOSEN  KÄYTTÖ

Huuhtele nokkoset hyvin ja keitä minuutti vähässä vedessä niin liikaa ravintoaineita ei pääse liukenemaan veteen.
Sen jälkeen voit silputa nokkoset ja käyttää pyöryköihin tai keittoon tai mihin vaan.

Lehdistä voi ryöppäyksen jälkeen hauduttaa myös teetä mutta siihen pitää vaihtaa uusi vesi, kiehauttaa ja antaa hautua 10 minuuttia.

Vanhempana nokkosesta voi käyttää vain lehdet mutta liian vanhoina ne muuttuvat jo melko karkeiksi.

Jos et halua lähteä itse keräilemään niin nokkosta voi onneksi myös ostaa.
Jauheena nokkosen ainesosat imeytyvät parhaiten ja sitä on helppo lisätä smoothieen tai jogurtin sekaan.
Kotimaista nokkosjauhetta voit ostaa täältä.
Olen saanut luvan mainostaa heidän nettikaupassaan myytäviä tuotteita, enkä suosittelisi tätä jos en tietäisi tuotteen olevan korkealaatuinen ja jos en itse sitä käyttäisi.

Voimaa ja viisautta Suomen luonnosta!

Jemina





Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)