lauantai 11. maaliskuuta 2017

Vegaanin ravintoaineiden saanti

VEGAANIN RAVINTOAINEIDEN SAANTI

Kuten jokaisen ihmisen, myös vegaanin on pidettävä huolta jokapäiväisestä ravintoaineiden saannistaan.
Tämä onnistuu varsin helposti rakentamalla perusruokavalio kerralla kuntoon.

Vegaanin ravintolisät

B-12 vitamiinia pitää ottaa lisänä, sitä ei tämänhetkisen tietämyksen mukaan saa kasvikunnasta.
Sen lisäksi D-vitamiinia on tärkeää ottaa päivittäin.
Myös jodia saa niukasti suomalaisesta ruuasta joten sitäkin on hyvä ottaa purkista.
Kaikki nämä saa VEG-1 -valmisteesta jota käytän päivittäin.

Listaus kolmesta aineesta ja niiden lähteistä jotka aina nousevat esille kun on kyse vegaanin ruokavaliosta.

Proteiinin lähteet

-pavut
-linssit
-kikherneet
-tofu
-pähkinät
-siemenet
-erilaiset soijavalmisteet (rouhe, suikaleet)
-muut valmisteet kuten seitan, nyhtökaura, härkis
-hamppuproteiinijauhe
-riisiproteiinijauhe
-herneproteiinijauhe
-kurpitansiemenproteiinijauhe

Myös kvinoassa ja kaurassa on paljon proteiinia, kauraleseissä huimat 18g/100g.
Kaikkia välttämättömiä aminohappoja, joita ihmiskeho ei pysty itse valmistamaan ja jotka siten täytyy saada ravinnosta, on soijapavuissa ja siitä valmistetuissa tuotteissa (tofu, soijarouhe, soijajogurtti ym), sekä hamppuproteiinissa.
Riisiproteiinissa on kahdeksaa välttämätöntä aminohappoa ja sen lisäksi aivan optimaalinen imeytyvyys.
Muissa kasvikunnan tuotteissa ei ole kaikkia näitä yhdeksää tarvittavaa aminohappoa yhdessä paketissa.
Syö siis vaihdellen eri proteiinin lähteitä päivän aikana niin varmistat kaikkien välttämättömien aminohappojen saannin.
Proteiinit siis rakentuvat aminohapoista, yhdessä proteiinissa on 20 erilaista aminohappoa ja yhdeksää niistä elimistö ei pysty itse tuottamaan.

Kalsiumin lähteitä

-tofu
-kikherneet
-tahini (seesaminsiementahna)
-lehtikaali, muut kaalit
-nokkonen
-chiansiemenet
-kalsiumilla täydennetyt kaura- ja soijamaidot ja -jogurtit
-kuivatut viikunat

Tofu, jonka valmistuksessa on käytetty kalsiumsulfaattia, on erinomaisen hyvä kalsiumin lähde.
Myös lehtikaalissa kalsiumia on runsaasti ja sen imeytyvyys on hyvä. 
Kalsiumilla täydennettyjä valmisteita ei kannata ylenmäärin käyttää koska kalsium estää raudan imeytymistä. Usein vegaaneilla raudan imeytyvyys onkin parempi kuin laktovegetaristeilla jotka korvaavat lihansyöntiä suurilla määrillä maitotuotteita.
Tahinia tai kuivattuja viikunoita ei tietenkään kannata suuria määriä syödä mutta kohtuudella ne ovat oikein hyvä täydennys päivittäiseen ruokavalioon. 


Raudan lähteitä

-tofu
-linssit
-nokkonen
-vehnäleseet
-kvinoa
-täysjyvätuotteet
-keitetyt pavut
-soijarouhe
-auringonkukansiemenet
-vihreät lehtivihannekset
-kuivahedelmät


Raudan imeytymiseen taasen auttaa c- vitamiini. Syö siis tuoreita kasviksia tofun ja linssipihvien kanssa!
Lihassa oleva rauta on hemirautaa joka imeytyy paremmin kuin kasvikunnasta peräisin oleva non-hemirauta.
Niin varmasti mutta kasvikunnasta peräisin oleva rauta imeytyy joka tapauksessa tarpeeksi hyvin.
Varmasti saisin imeytettyä itseeni hemirautaa vaikka isoäidistäni mutta en sitä toki tee.

Minulle on aivan selvää että ihminen ei tarvitse lihaa tai lehmänmaitoa elääkseen.
Jos perusruokavalio on kunnossa niin ei tarvitse olla huolissaan ravintoaineiden saannista. Kun katsoin finelin sivuilta yhden päivän ravintoaineiden saantini ne itse asiassa ylittyivät ihan huimasti kaikki.
Vain suolan saanti jäi vajaaksi. Syön kyllä suolaakin silti ihan tarpeeksi tosiaan!

Lihansyönti on aivan äärimmäinen ja viimeinen hengissäselviytymiseen liittyvä teko, silloin kun ei ole muuta vaihtoehtoa.
Onneksi nykyään jo virallisissa ravitsemussuosituksissakin suositellaan korkeintaan 500g lihaa viikossa.
On siis jo virallisella taholla asti huomattu että liha ei ole hyväksi terveydelle.
Minun mielestäni siinä on silti vielä 500 grammaa liikaa.

Tulevaisuuden maailmassa ei syödä ruumiita.
Tulevaisuuden maailmassa ei kiduteta ketään, eikä sodita.
Tulevaisuuden maailmassa ei tarvitse selitellä vegaaniuttaan eikä edes 'olla vegaani' vaan se on aivan itsestäänselvyys.
Sen sijaan tulevaisuuden maailmassa täytyy selittää ja hyvin jos syö jonkun lihaa!
Tulevaisuuden maailmassa kaikkinainen lihansyönti on samaa kuin kannibalismi meille nyt.
Tulevaisuuden maailmaa kohti me ja lapsemme olemme vääjäämättä menossa, rakennamme sitä itsellemme ja toisillemme pienin paremmin valinnoin.
Valon ja ilon aika on alkanut, älkäämme enää rypekö kalmankatkuisella pimeällä keskiajalla.

Jos haluat uudet jutut uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivulla, linkki löytyy tuolta sivun alusta oikealta yläkulmasta.


Suurella sydämellä
Jemina












Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)