maanantai 24. huhtikuuta 2017

NÄIN RAKENNAT HYVÄN POHJAN KEHONMUOKKAUKSELLE

kahvakuulat






TYÖTÄ ISOILLE LIHASRYHMILLE



Fitnessissä, toisin sanoen kehonmuokkauksessa, olisi paras tehdä pohjalle muutamaa perustavanlaatuista liikettä jotka kuormittavat monipuolisesti koko kehoa.

Tälläisiä isoja liikkeitä ovat muunmuassa leuanveto, punnerrukset, maastaveto ja tempaus.

Kun tämä pohja on kunnossa voi sen lisäksi tehdä pienempiä eristäviä liikkeitä kehon eri osille.



ENTÄ JOS EI HALUA TEHDÄ  TEMPAUKSIA TAI MAVEJA?



Omassa ohjelmassani on kyllä punnerrukset ja leuanvedot mutta vielä ainakaan en ole innostunut deadlifteistä sen enempää.
Ehkä senkin aika vielä tulee, vannomatta paras :)

Punnerrus ja leuanveto ovatkin hyvin suositeltavia kokonaisvaltaisia liikkeitä ylävartalon lihaksistolle niin fitnessin ammattilaisille kuin ihan aloitteleville kuntoilijoillekin.

Niitä on helppo tehdä avustettuna, kuten leuanvedoissa kuminauhalla tai negatiivisesti ja punnerruksessa polvet maassa tai kädet korokkeella, mutta sitten toisessa päässä niihin on helppo ottaa lisähaastetta mukaan ihan loputtomasti, lisäpainoilla, yhdellä kädellä jne.

Tempauksiin ja maastavetoihin voi olla korkeampi kynnys ryhtyä sillä ne vaativat tarkkaa tekniikan hiomista ja yksin salilla aloittelevalle se on vähintään haastavaa.
Sen sijaan olen löytänyt näille liikkeille aivan mahtavan vaihtoehdon jota on myös tuhannesti helpompi lähestyä!



VOITTAMATON VAIHTOEHTO


Salilla tehtävien isojen liikkeiden tilalla voi heilutella kahvakuulaa.
Kahvakuulalla saa työstettyä ihan koko kroppaa kerralla ja tietenkin liikkeitä varioiden kohdentaa vaikutusta eri osioihin.

Kaikissa liikkeissä kuitenkin keskikeho tekee töitä kaiken kattavasti kunhan muistaa pitää vatsan tiukkana.
Se onkin kahvakuulailussa ensisijaisen tärkeää.

Kannattaa käydä  ihan muutamalla kahvakuulatunnilla ensin tai jonkun osaavan ohjauksessa että saa kunnon tuntuman ja ymmärryksen miten sillä viskellään.

Itse käyn kahvakuulailemassa virtuaalitunnilla ja sen lisäksi salin puolella käytän kahvakuulia erinäisiin liikkeisiin.

Aloittaa kannattaa 8kg kuulalla ja siitä siirtyä aina vaan isompaan.
Liian kevyellä kuulalla liikkeitä ei saa yhtä tehokkaasti menemään oikeille lihaksille vaan silloin tulee  helposti tehtyä käsillä töitä mikä ei lainkaan ole tarkoituksena.
Kannattaa siis rohkeasti kokeilla painavampaa kuulaa jos tuntuu ettei muualla kuin käsissä tapahdu mitään.

Itselläni on usein jopa jalkapohjan lihakset kipeinä kuulailun jälkeen mitä en ole millään muulla tavalla saavuttanut.
Usein olen huomannut muidenkin paikkojen olevan (hyvällä tavalla) hellänä mitä en ole treenatessa tajunnut työstäväni.

Kahvakuulatunnilla saa myös sykkeen tehokkaasti ylös eli se kasvattaa kuntoa ja parantaa hapenottokykyä paremmin kuin perinteisempi painojen nostelu.

Sen lisäksi se kasvattaa lihaksia!
Sanoisin että kahvakuulailu onkin aivan paras pohja kehonmuokkaukselle, ja sen lisäksi voi tehdä niin paljon eristäviä liikkeitä kuin haluaa, mitä osia nyt onkin tarkoitus muokata.

Kahvakuulan heittelemisestä saa hyvin vaihtelua salitreeniin ja se on varmasti tarpeeksi maskuliinista myös miehille.

Kahvakuulia on jokaisella salilla ja ryhmäliikunnassa mutta jos haluat kahvakuulan myös kotiin niin hyvän sellaisen voit ostaa esimerkiksi täältä.

Jos et vakuuttunut juttuni perusteella kahvakuulailun lyömättömyydestä niin menepä kokeilemaan, lupaan ettet tule sitä ainakaan katumaan.


LOPPUKEVENNYS


Tähän loppuun vielä kevennystä...

Edellisen juttuni MEIKILLÄ VAI ILMAN innoittamana ajelinkin itselleni kesätukan, en kuitenkaan kolmen millin siiliksi vaan neljänkymmenenkahden :)




jemina
TÄSSÄ MEIKATTUNA




jemina
ILMAN MEIKKIÄ, SILMÄT SIRRILLÄÄN ULKOVALOSSA







jemina
JA VIELÄ SIVULTA :)



Mikä vapauden tunne!
Eikä tarvi laittaa mitenkään vaan se on juuri tälläinen aamulla herätessäkin.
Eikä roiku silmillä.


💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta TAI
Follow my blog with Bloglovin 
TAI laita seurantaan Blogit.fi


Aurinkoa ja vegaanista maanantaita toivotan 🌞

Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)