sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

TEHOKAS FITNESSVIIKKO ILMAN SALITREENIÄ, MITÄH?

JUMPPASALI VAI PUNTTITREENI?

 


jeminan kaksi puolta
KAIKILLA ASIOILLA ON AINAKIN KAKSI PUOLTA




(Tuli muuten melko kaamea tuosta kuvan toisesta puolesta. Päätä itse kummasta :))

Tämä viikko on ollut fitnessin osalta sen suhteen harvinainen etten ole kertaakaan tehnyt varsinaista salitreeniä.
Sen sijaan olen käynyt ryhmäliikunnassa ja virtuaalitunneilla.

Ainoastaan kerran jumpan jälkeen kävin salin puolella tekemässä ylätaljaa, kulmasoutua, hauiskääntöjä, kick-backejä, etunojapunnerruksia ja vastuskuminauhalla avustettuja leuanvetoja.


MILTÄ NYT SITTEN TUNTUU VIETETTY VIIKKO ILMAN SALITREENIÄ, PELKÄN JUMPAN VOIMALLA?


Hyvältä!

Maanantaina tehtyäni päätöksen viedä viikko loppuun silkan ryhmä- ja virtuaaliliikunnan merkeissä olin itsekin epäluuloinen.
Ajattelin etten ehkä saisi siitä tarpeeksi tekemistä lihaksille.
No, olin väärässä.

Lihakseni ovat olleet tämän viikon aikana eri paikoista työn jäljiltä hellänä eikä tuntuma kehossa ole ainakaan vähäisempi vaikutusten suhteen kuin kunnon salitreeniviikon jälkeen.

Asioilla onkin aina vähintään kaksi puolta ja usein molempi parempi.

Se hassu ajatus että kaikki ryhmäliikunta olisi naisten aerobiciä ja tehottomuudessaan yhtä tyhjän kanssa on aivan aikansa elänyt malli eikä missään määrin kosketuksessa todellisuuteen.
Silti se vielä toisten liikkujien asenteissa pysyy sitkeästi.

Toisaalta minulle on yhtäkkiä valjennut että joskus esimerkiksi miehet eivät suinkaan ajattele että ryhmäliikunta olisi naisten hömppää vaan joku saattaa ajatella ettei pärjäisi siellä ja täten häpäisisi itsensä tulemalla tunnille.

Sekin on aivan höpönpöppöä sillä ketään ei ryhmäliikuntatunneilla omien kokemusteni mukaan arvostella vaikka kaikki olisivat aivan eri tasoisia kuntoilijoita.
Eli sinne vaan reippaasti!



MITEN RYHMÄLIIKUNTA EROAA SALITREENISTÄ?


Riippuu pitkälti mikä tunti on kyseessä.

Maanantaina tein RVP:n eli reidet vatsa pakarat -jumpan sekä kamppailun.
Kumpikin olivat puolen tunnin pituisia.
Ensimmäisellä tunnilla oli kaikenlaisia kyykkyjä ja liikkeitä reisille ja pakaroille vastuskuminauhan kanssa ja voin sanoa etten ihan helposti saa samanlaista polttelua lihaksiin yksin salilla.
Vatsalihakset saivat myös osansa oikein hyvin.
Kamppailussa sai sykkeen ylös ja hien virtaamaan ja sen lisäksi siinä on myös lihasvoima-osuuksia.
Hartiat ja pohkeet olivat siitä seuraavana aamuna hellinä.

Tiistaina olin Les Millsin grit plyo -tunnilla joka on jo ihan huippu-urheilua ja kaukana mistään feminiinisestä jumpasta.
Salilla teen toisinaan plyo -harjoitteita eli erilaisia hyppyjä steppilaudalle painoilla tai ilman, mutta en koskaan niin tehokkaalla tahdilla kuin tällä tunnilla!

Keskiviikkona vuorossa oli grit cardio joka on aivan yhtä tehokas mutta keskittyy nopeuteen ja ketteryyteen, lihasvoimaa unohtamatta, siinä missä plyo kehittää pääasiassa ponnistusvoimaa.

Torstaina pidin lepopäivän.

Perjantaina tein Les Millsin body pumpin, huikean 54 minuuttisen version.
Tämä tunti ei ole jumppaa ollenkaan vaan ihan silkkaa treeniä.
Siinä oli mukana takakyykyt tangolla, penkkipunnerrukset, maastavedot, askelkyykykt tangolla, hauiskäännöt, kick-backit ja paljon muita eristäviä liikkeitä.
Erona salitreeniin on jälleen tempo millä asioita tehdään.
Eikä tankoon voinut laittaa yhtä paljon painoja kuin salilla sillä se täytyi nostaa joka kerta hartioille ilman telineen apua, mutta niillä toistoilla ja pumpeilla en lisäpainoa tankoon kaivannutkaan.

Lauantaina tein kamppailusta eri version kuin maanantaina sekä pilatesta.
Pilates vahvistaa keskikehoa tehokkaasti ja lisää notkeutta ja liikkuvuutta sekä kehonhallintaa.
Huomattavasti rauhallisempi tunti kuin kamppailu.


Suurin ero ryhmäliikunnan ja salitreenin välille tulee ehkäpä siitä että ryhmäliikunnassa usein koko kroppaa tulee jumpattua kerralla kun taas salitreenissä usein keskitytään tiettyihin lihasryhmiin.

Toki myös ryhmäliikuntatunnista riippuen keskitytään vain joihinkin lihasryhmiin mutta esimerkiksi tekemäni body pump oli ihan koko keholle eikä sitä sen takia olisikaan hyvä tehdä joka päivä putkeen.



Tänään sunnuntaina on tarkoitus viettää viikon toinen lepopäivä mutta en ole ihan varma vetääkö veri silti hikoilun ja sykkeennoston pariin.

Suosittelen kaikille kokeilemaan erilaisia ryhmätunteja, varsinkin miehiä jotka eivät ole koskaan kuvitelleetkaan sellaisen liittyvän heihin millään tavalla.

Ryhmäliikunnasta saa vaihtelua treeniin ja esimerkiksi gritissä kunto nousee ihan kohisten.
Eikä sen jälkeistä olotilaa voita kerrassaan mikään maallinen.

Kroppa tuntuu jopa vähän kiinteämmältä tänään kuin viikko sitten, liekö tästä rupeamasta yksinomaan johtuvaa.



MITEN TÄSTÄ ETEENPÄIN?



Ainakin pidän grit plyon ja cardion viikko-ohjelmassani niin kauan kuin se minusta on kiinni, voin vain toivoa että kotisalini grit-ohjaaja jatkaa niiden vetämistä.

Nämä kaksi ovat aivan ylivoimaisia kunnonkohotukseen ja kehonmuokkaukseen.
Lisäksi ne kestävät vain vähän aikaa (puolen tunnin setit) eli ovat hujauksessa ohi ja siinä ajassa saa laittaa kaikkensa likoon.
Hyvin inspiroivaa ja palkitsevaa.

Aion myös kokeilla muita jumppia joita en ole ennen tehnyt ja tietenkään kahvakuulailusta en luovu.

Sana ´jumppa´ kuulostaa muuten juuri siltä hömppä-aerobiciltä liian paljon mutta kotona me puolisoni kanssa sanomme salitreeniäkin jumpaksi :)
´Lähden jumppaan´ ´Aiotko mennä jumppaan tänään?´
Perus puheenparsiamme vaikka kyse olisi ihan vanhasta kunnon punttitreenistä.
Ei kaikkien asioiden niin vakavia tarvitse olla.


Toivottavasti pääsiäisenne on ollut iloinen ja pöydänantimenne vegaanisia, niin myös lampailla ja pikku karitsoilla on ollut arvokas juhlapyhien aika.


💙 Jos haluat uudet jutut uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta.


Puhtia jumppaan!

Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)