maanantai 15. toukokuuta 2017

HELPOSTI VEGAANIKSI

vegaani







Harkitsetko vegaaniksi ryhtymistä eli kaiken eläinperäisen jättämistä pois ruokavaliostasi mutta mietit miten se käytännnössä tapahtuu ja onko se hirveän vaikeaa?

Harrastatko fitnessiä tai muuta urheilua ja mietit voiko vegaaninen ruokavalio tukea harrastustasi?

Tässä jutussa annan vinkkejä mahdollisimman kivuttomaan siirtymiseen vegaanisen ruokavalion pariin.







jemina
Hahmo vinkkien takana

 

 

 

 

KUINKA ALOITTAA MUUTOS VEGAANIKSI



Varmasti helpoin tapa on ryhtyä ensimmäisenä kotivegaaniksi, eli jättää kaikki eläinperäinen hommaamatta kotiin ja valmistaa vain vegaanista ruokaa.


Tämä on helpoin tapa siksi että...



🍒 sinun ei tarvitse heti olla selvillä kaikkien tuotteiden vegaaniudesta vaan voit aloittaa tutustumisen ainesosaluetteloihin rauhassa omaan tahtiisi

🍒 sinun ei tarvitse selitellä isovanhemmille -että mitä ihmettä ne sellaiset vegaanit sitten syövät jos eivät rehellistä kotiruokaa- vielä siinä vaiheessa kun itsekään et ole täysin selvillä monipuolisesta ruokavalion rakentamisesta

🍒 sinulle ei heti alkuun tule ongelmia ulkona syömisessä kun et vielä tiedä ravintoloita, pizzerioita tai muita ulkoruokintapaikkoja joissa on hyviä vegaanisia vaihtoehtoja

🍒 sinun ei tarvitse heti ilmoittaa kouluun/töihin/harrastukseen ruokavalion muutoksestasi

🍒 saat kaikenkaikkiaan aivan rauhassa tutustua vegaaniseen ruokavalioon, vegaanisiin tuotteisiin, vegaanista ruokaa tarjoaviin paikkoihin ja muihin asioihin matkallasi pesunkestäväksi vegaaniksi



Alkuun on helpompi myös käydä synttäreillä ja muissa juhlissa kun ei tarvitse vastustaa kiusauksia ja kirota koko vegaanius sokerihimon tieltä.

Kun olet kotona itse tutustunut vegaanisiin herkkuihin ja tarjottaviin ja ehkä itse valmistanutkin niitä niin voit alkaa antamaan ystäville ja sukulaisille hyviä vinkkejä tarjottavista jotka sopivat myös vegaaneille.
Niitä kyllä riittää!

Jos sukulaiset tai toverit eivät halua huomioida vegaaniuttasi niin aina voit viedä jonkin oman vegaanisen bravuurisi heidän juhliinsa tarjottavaksi jolla saat kaikki kuolaamaan ja tajuamaan kuinka helposti saa ihania vegaanisia herkkuja aikaan :)


Todennäköisesti matkasi alussa tulee vastaan tilanteita joissa et tule ajatelleeksi vegaaniutta, esimerkiksi saatat hotkaista penkkareilla heitetyn karkin kitaasi ennen ensimmäistäkään aatosta karkin ainesosista tai mistään muustakaan :)
Älä silti lannistu tai suotta häpeile tällaisia kömmähdyksiä.

Tärkeämpää on pikkuhiljaa rakentaa toimivia rutiineja ruokavaliota tukemaan kuten miettiä jokin itseä miellyttävä helppo ja ravitseva eväs mukaan otettavaksi jos vaikka lähdet koko päiväksi rannalle tai ostoksille.
Tällöin ei tule paniikkia verensokerista ja ostettua nopeasti jotain vegaanitonta.





SIVUSTOJA JOTKA AUTTAVAT VEGAANISESSA ELÄMÄNTAVASSA

 


🍉 http://www.vegaanituotteet.net/

Tämä on todella hyvä ja käytännöllinen sivusto vegaanisista valmistuotteista joita kaupoissa myydään.
Sivustoa päivitetään hyvin uusien tuotteiden myötä ja tosiaan sisältää kaikkia tuotteita pääruuista jäätelöihin ja kekseihin.
Ihanaa että joku muu tekee puolestasi kaiken tutkimustyön ja jakaa arvokkaan tiedon ilmaiseksi!


🍉 http://chocochili.net/

Aivan mahtava vegaaniruokablogi josta löydät vegaanisia reseptejä ihan mihin tahansa elämän osa-alueeseen liittyen, niin juhliin kuin aamupalalle.
Suosittelen lämpimästi.



🍉 http://vegaaniliitto.fi/

Ja tietenkin vegaaniliiton sivuilta löydät paljon tietoa ja kaikenlaisia vinkkejä ja opastusta vegaaniuteen liittyen.
Hyvin kokonaisvaltainen ja virallinen, toimiva sivusto.





Eilen äitienpäivänä puolisoni oli löytänyt kaupasta uuden vegaanisen hasselpähkinäsuklaapatukan joka on todella ISO ja PAINAVA ja aivan käsittämättömän herkullinen.





vegaaninen suklaa
VEGO SUKLAAPATUKKA





Oikeasti tuo on paljon isompi kuin miltä tuossa kuvassa näyttää, 150 grammaa hurmosta!
Söin kaksi palaa joka oli enemmän kuin tarpeeksi, mutta hei, äitienpäivän varjolla.

Lisäksi tämä on vieläpä reilun kaupan tuote.
Suussasulavaa hasselpähkinäsuklaanugaata.
Hinta n. 3 euroa ja varmasti joka euron arvoinen.




FITNESS JA VEGAANIUS



Fitnessiin vegaanius sopii aivan erinomaisesti kunhan laitat ruokavaliosi perustan kuntoon.

Käy myös katsomassa aiempi postaukseni VINKKEJÄ VEGAANEILLE JA VEGAANIKSI AIKOVILLE josta löytyy tietoa mm. vegaanille tärkeistä ravintolisistä.


Proteiineja tavoitteellisesti treenaavan kannattaa syödä 1,5-2g/painokilo päivässä ja yhdellä aterialla n. 20g kerralla.

Jos tavoitteesi on todella isoksi kasvaa niin bulkilla eli massanlisäyskaudella voit proteiinia syödä 2,5 tai kolmekin grammaa per painokilo päivässä.
Silloin täytyy kyllä treenatakin jo todella kovaa että proteiinit tosiaan tulevat lihasten rakennusaineeksi eivätkä vain munuaisille lisätöiksi.


Lisäproteiiniksi palautusjuomaan suosittelen hamppuproteiinia jossa on kaikki tarvittavat aminohapot joita ihmisen keho ei pysty valmistamaan ja sen lisäksi rautaa ja muita hivenaineita, sekä riisiproteiinia jossa imeytyvyys on myös huippuluokkaa.

Muitakin oikein laadukkaita vegaanisia proteiineja on olemassa, kuten herneproteiini, kurpitsansiemenproteiini, puhtikaura, vehnä- ja soijaproteiini.
Ei muuta kuin kokeilemaan niin löydät oman suosikkisi.



💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi




Voimaa ja rohkeutta muutokseen toverit!


Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)