lauantai 20. toukokuuta 2017

ITALIALAINEN KEITTO (VEGAANINEN)




TUHTI, MAUSTEINEN JA VEGAANINEN KEITTO




vegaaninen keitto
VEGAANINEN KEITTO JOKA VIE ISOMMANKIN NÄLÄN JA JOSTA TULEE LÄMMIN







Tämä keitto on makuhermot mukanaan vievä, paksu, runsas, tuhti.
Lautasellisen kun vetelet niin hiki tulee ja nälkä lähtee.
Hiki lähinnä chilistä eikä syödystä määrästä :)
Ihan all time favourite.

Keitto on helppo valmistaa, lähinnä pilkkomista ja kattilaan laittamista.

Keitossa on myös hyvin ravintoarvot kohdillaan eli proteiiniakin löytyy hyvä määrä, sopii siis myös fitness-ruokavalioon oikein oivallisesti.

Kuvan keittoon olen päälle ripotellut ruohosipulia mutta reseptini mukaan siihen tulisi oreganoa.
Ihan vaan huomautuksena jos jotain tarkkasilmäistä se alkaisi närästämään :)


 

ITALIALAINEN KEITTO (VEGAANINEN) 

gluteeniton, fodmap -ruokavalioon sopiva, vegaaninen
4-5 hengelle


- paprikaa, puolikas keltainen ja puolikas punainen
- pari porkkanaa
- kesäkurpitsaa, isosta puolet tai pieni kokonainen
- maustamaton tofu
- 2dl linssejä säilykkeenä tai 2dl kikherneitä säilykkeenä (tarkista sopivuus fodmap -ruokavalioosi)
- 2 prk tomaattipyreetä (pieni purkki) tai yksi iso
- chiliä (puolikas kuivattu usein riittää mutta maun mukaan)
- suolaa
- paprikajauhetta
- basilikaa
- oreganoa
- (valkosipulia, ei sovellu fodmap -ruokavalioon)
- 1rkl kookosöljyä
- 1rkl etikkaa tai omenaviinietikkaa
- 1dl kookosmaitoa tai siitä erotettua kookosvettä (tarkista sopivuus fodmap -ruokavalioosi)
- vettä
- kylmäpuristettua oliiviöljyä keiton päälle



Pese kasvikset.

Pilko kasvikset ja tofu pieniksi neliöiksi.

Laita kookosöljy kattilaan, murskaa kuivattu chili tai pilko tuore pieneksi ja kääntele paprikajauheen kanssa pari minuuttia kuumassa öljyssä niin aromit irtoavat.

Lisää tomaattipyree ja kasvikset, kaada vettä ja kookosmaito päälle niin että kasvikset peittyvät hyvin.
Voit lisätä vettä kypsentämisen aikana.

Sekoita niin että tomaattipyree sekoittuu hyvin.

Kiehauta ja anna kypsyä puolisen tuntia kannen alla miedolla lämmöllä.

Huuhtele ja valuta linssit tai kikherneet.

Lisää tofu, suola, etikka, basilika ja oregano sekä linssit tai kikherneet (ja pilkottu valkosipuli).

Anna olla levyllä vielä viisi minuuttia, voit kuitenkin sammuttaa levyn jo.

Anna keiton vetäytyä hetki ennen tarjoilua (jos maltat).

Lautasella kaada hyvälaatuista kylmäpuristettua oliiviöljyä keiton päälle sekä ripottele oreganoa.

Tarjoile haluamasi leivän tai rieskan tai patongin kanssa tai syö sellaisenaan.

Halutessasi ripottele myös ruokalusikallinen oluthiivahiutaleita annoksen päälle.



Nautinnollisia ja kylläisiä hetkiä kaverit!



💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi




Jemina

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)