perjantai 5. toukokuuta 2017

VINKKEJÄ VEGAANEILLE JA VEGAANIKSI AIKOVILLE

MIHIN ASIOIHIN VEGAANIN TULISI KIINNITTÄÄ HUOMIOTA

 

 

TARVITTAVAT RAVINTOLISÄT



Ihan ensimmäisenä muistutan asiasta josta ei juuri liikaa voi muistuttaa eli ravintolisät joita vegaanin on ehdottoman suositeltavaa käyttää. 

Nykytietämyksen mukaan ainoa elintärkeä asia jota vegaanisesta ruokavaliosta ei saa lainkaan on b12-vitamiini.

Silti esimerkiksi oluthiivahiutaleissa on b12-vitamiinia, yhdessä ruokalusikallisessa 72% päivän saantisuosituksesta.
En tiedä miksei tätä huomioida virallisesti kun sanotaan ettei vegaaniruokavaliosta saa ollenkaan b12-vitamiinia.
En löytänyt netistäkään sen enempää tietoa tästä, esimerkiksi että mitä muotoa tuo vitamiini on oluthiivassa, syanokobalamiinia vai metyylikobalamiinia.

Syanokobalamiinista elimistö muodostaa sekä metyylikobalamiinia että adenosyylikobalamiinia joilla on elimistössä osittain eri tehtävät.

Metyylikobalamiini muodostaa foolihapon kanssa punasoluja ja on tärkeänä osana lapsuusaikaiseen aivojen kehitykseen.

Adenosyylikobalamiini taas on tärkeä rasva-, aminohappo-, ja hiilihydraattiaineenvaihdunnassa ja sitä tarvitaan myös mm. hermokudoksen muodostamiseen.

On siis parempi ottaa syanokobalamiinia sisältävää b12-vitamiinilisää kuin pelkkää metyylikobalamiinia sisältävää.


Toinen joka jää hyvin vähäiseksi erityisesti pimeään talviaikaan on d3-vitamiini.
D3-vitamiinia muodostuu iholla kesäisin auringon vaikutuksesta.
Jos on hyvät suojakertoimet iholla niin silloin sitä ei pääse muodostumaan kesälläkään joten d3-vitamiinilisää on hyvä käyttää ympäri vuoden.

Jodia jokainen suomalainen saa hyvin vähän, niin ruumiinsyöjät kuin vegaanitkin joten jodia tulee ottaa myös ravintolisänä.


 

YHTEENVETO


B12-vitamiini, D3-vitamiini ja jodi ovat ainoat ravintolisät joita vegaaniruokavaliota noudattavan on tärkeää ottaa.

Kaikki muu on ruuasta helposti saatavilla.

Toki jodia on esimerkiksi merilevässä, d3-vitamiinia metsäsienissä ja b12-vitamiiniakin jossain määrin spirulinalevässä ja tosiaan niissä oluthiivahiutaleissa mutta jos nämä eivät kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon niin ravintolisää kannattaa käyttää.

Yksilökohtaisesti ja erilaisissa sairauksissa tottakai voi olla eroja ravintolisien tarpeen suhteen, tämä onkin suositus perusterveille ihmisille.

Nykyään on olemassa täysin kasviperäinen vaihtoehto d3-vitamiinista joka on eristetty jäkälästä.
Yleensä markkinoilla oleva d3 otetaan lampaan villasta joten se ei ole vegaaninen vaihtoehto.


Vegaanista, luomutuotettua, jäkälästä eristettyä d3-vitamiinisuihketta voit ostaa hyvään hinta-laatu-suhteeseen täältä.
Kyseessä on siis suihke jota suihkautetaan suuhun ja suun limakalvoilta se imeytyy erityisen hyvin elimistön käyttöön.

Jodia saat puristettuina merilevätabletteina täältä tai toinen vaihtoehto on ostaa himalajan suolaa johon on lisätty jodia sisältävää merilevää sellainen määrä että yhdestä teelusikallisesta saa päivän jodiannoksen mutta levän makua ei huomaa.
Oma suosikkini :)
Tuota jodioitua himalajan suolaa saat täältä.

B12-vitamiinitippoja saat syanokobalamiinin muodossa täältä.
Tuote on täysin vegaaninen, vitamiini on saatu maissista fermentoimalla.

Myös erilaiset tuotteet kuten useimmat kauramaidot ja -jugurtit on rikastettu näillä aineilla sekä lisäksi kalsiumilla joten niilläkin pärjää jos käyttää niitä joka päivä tarpeeksi.

Kalsiumin saanti voi myös jäädä vähäiseksi jos ei syö tofua jossa sitä on paljon tai jos ei muuten osaa tai jaksa tarkistaa ruokavaliotaan kuntoon.
Tällöin kannattaa siis ottaa kalsiumiakin lisänä mutta suosittelen kaikkia huolehtimaan ruokavalion monipuolisuudesta ennen kaikkea.

Tämän lisäksi voi olla hyvä ottaa rautaa kuuriluontoisesti ravintolisänä, pari kertaa vuodessa mieluiten rautayrttijuomana jota voit ostaa täältä.
Tämä on vegaaninen, gluteeniton ja laktoositon vaihtoehto rautayrttijuomasta.

Erityisesti fitnessmaakareille ja muille jotka hikoilevat paljon on suositeltavaa ottaa rautakuureja sillä hikoillessa menettää rautaa.

Nämä kaikki sopivat myös lapsille.



 

MUUT RAVINTOAINEET

 

Perusruokavalio on ensisijaisen tärkeää pitää kunnossa eli päivittäin on syötävä monipuolisesti proteiineja, hiilihydraatteja, kasviöljyjä ja kaikenlaisia vitamiinien ja hivenaineiden lähteitä.

Aiemmassa postauksessani vegaanin ravintoaineiden saanti onkin hyvin listattuna proteiinien, kalsiumin ja raudan lähteitä joten käy siellä kurkkaamassa.

Öljyksi sopii oikein hyvin kylmäpuristettu rypsiöljy sekä kylmäpuristettu oliiviöljy.
Näissä on omega3 ja omega6 -rasvahappoja hyvässä suhteessa.

Sen lisäksi hamppuöljy, pellavansiemenöljy ja avokadoöljy ovat oikein terveellisiä ja makoisia joten niitä voi lorautella salaattiin tai puuron päälle.

Kylmäpuristettuja öljyjä ei yleisesti ottaen tule kuumentaa poikkeuksena kookosöljy joka kestää kuumentamista todella hyvin joten paistamiseen kannattaa käyttää kookosöljyä.



 

OLUTHIIVA

oluthiivahiutaleet
JOKAISEEN PÄIVÄÄN

Oluthiivahiutaleet kuulostavat hurjalta mutta ovat todella hyvä ravintolisä vegaaneille ja tottakai muillekin.
Fitnessiin sopii myös hyvin piristävän ja väsymystä poistavan vaikutuksensa takia.

Oluthiivan terveyshyödyt huomattiin jo 1800-luvulla ja onkin eri puolilla maailmaa ollut siitä asti käytössä.

Oluthiiva ei ala käymään eikä sillä voi leipoa.
Oluthiivassa on paljon eri b-vitamiineja mukaanlukien b12-vitamiini ja juuri nämä antavat energiaa ja virkeyttä jokaiseen päivään.

Lisäksi siinä on hyviä proteiineja, foolihappoa ja sinkkiä.

Ja mikä tärkeintä; se on ihan todella herkullista, esimerkiksi pastan seassa juuston tilalta, pitsan päälle ripoteltuna, yleisesti erilaisissa ruuissa arominvahventeena tai ihan sellaisenaan lusikalla otettuna.
Myös muille kuin vegaaneille suosittelen kokeilemista, niin hyvää se on.

Hiukset ja kynnet kiittävät oluthiivan käyttäjää.

Oluthiivaa ei kannata kuumentaa sillä silloin sen ravintoarvot heikkenevät, joten lisää se valmiiseen ruokaan.

Oluthiivahiutaleita saat täältä.



Tässäpä ne tärkeimmät asiat jotta voi olla huoletta vegaani.


💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi


Virtaa ja voimaa!

Jemina



Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)