tiistai 27. kesäkuuta 2017

TREENIÄ KEHON EHDOILLA



jemina








Jokaiselle fitnessin harrastajalle, siis jokaiselle joka liikkuu enemmän tai vähemmän aktiivisesti, on varmasti tuttu se tunne kun tietää että pitäisi mennä salille tai lenkkipolulle mutta jotenkin ei yhtään huvittaisi.

Silloin kannattaa vaan mennä eikä jäädä painiskelemaan asian kanssa.
Poikkeuksena tietenkin jos olet oikeasti kipeä tai tulossa kipeäksi, sillä olisi hyvin typerää lähteä rasittamaan kehoa joka tarvitsee kaiken energian itsensä parantamiseen.

Tuollaisina päivinä kun olo on nuutunut eikä oikein tunnu olevan potkua treeniin niin uskallan väittää että jos vaan lähdet liikkeelle tulee olostasi varmasti parempi kuin jos olisit jäänyt kotiin pähkäilemään.

Minulla oli tuollainen päivä pari päivää sitten, ei todellakaan olisi huvittanut lähteä salille ja silti tuntui että mennä pitäisi.

Aiemmista samanlaisista päivistä viisastuneena siirsin peukaloiden pyörittelyn tuonnemmaksi ja lähdin vaan salille.
Ajattelin että voinhan siinä samalla pähkäillä asiaa kun treenaan, ei se pähkäily siitä muuksi muuttuisi kuitenkaan.

Mutta tuolloin olin tosiaan vähän vetämättömässä tilassa, edes salille pyöräily ja alkulämmittely eivät hirveästi oloa piristäneet.

Tajusin yhtäkkiä että eihän minun tarvitse viedä treenejä läpi hampaat irvessä ja väkisin pusertaa vähäisetkin voimani peliin.
Päätin siis antaa itseni pysytellä mukavuusalueellani sen treenin ajan, ja tuon päätöksen myötä oloni helpottui aivan ihmeellisellä tavalla.

Useimmiten menen salille suoritus silmissäni ja tuo suoritus on mahdollisimman rankka ja tehokas treeni.
Mielessäni on valmiina ohjelma jonka aion tehdä ja ryhdyn välittömästi sitä tekemään, sen kummempia ihmettelemättä.
Usein se onkin juuri mitä kaipaan mutta aina ei todellakaan ole niin.

Tuolla kertaa ihan konkreettisesti pysähdyin, katselin rauhassa ympärilleni.
Jalkoja oli tarkoitus treenata ja mietin mitkä liikkeet olisivat oikein kivoja ja helppoja sillä kertaa.

Sitten vaan aloin tekemään, sillä ajatuksella että teen vain sen verran ja sellaisilla painoilla että se on oikeasti leppoisaa ja mukavaa.

Kuin huomaamattani treenistä tuli kuitenkin 'tehokas' sillä hiki virtasi ja seuraavana päivänä oli paikat hyvällä tavalla kipeinä, vaikka tosiaan tein jonkin verran kevyemmän treenin kuin yleensä.

Ymmärsin että ollakseen tehokas treenin ei tarvitse olla mahdollisimman rankka vaan treeni on tehokas silloin kun sen tekee kehoaan kuunnellen ja kehon ehdoilla.

Jos kehonsa senhetkisiä voimavaroja ei kuuntele niin treeni voi olla vain kehoa turhaan kuormittava ja myös altistaa kaikenlaisille vammautumisille.







YHTEENVETO



- Salille tai oman lajin pariin kannattaa aina lähteä kun hiemankin asia mietityttää.
Turha jäädä hetkeksikään asiaa pohtimaan kun lähtee vaan, miettiä ehtii treenatessakin :)

- Kevennetty mukavuusaluetreeni on paljon parempi kuin ei treeniä ollenkaan.

- Treeni on aina tehokas kun sen tekee kehon ehdoilla.








jemina
KEHON EHDOILLA TEHTY TREENI ON AINA HYVÄKSI






Ihminen voi kokonaisvaltaisesti hyvin kun keho mieli ja henki ovat tasapainossa.
Nuo kolme asiaa tarvitsevat kukin kolmea asiaa; oikeanlaista treeniä, ravintoa ja lepoa voidakseen hyvin.

Eipä siinä sen kummempaa, mukavia ja tehokkaita treenejä kehonne ehdoilla, arvon lukijatoverit :)



💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi  




Vegaanisella sydämellä 


Jemina 



























Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)