torstai 29. kesäkuuta 2017

VEGAANIN LIHASKASVU JA TREENIBOOSTERIT



Mitä lisäravinteita on tarjolla vegaaniseen fitnessiin?
Eroavatko vegaaniset treeniboosterit sekasikiösyöjien :)) lisäravinteista?

Ajattelin kertoa mitä lisäravinteita itse vegaanina fitnessharrastajana käytän ja mitä tuloksia olen havainnut niiden käytöstä.

Ihan alkuun kuitenkin asia joka on kaikista tärkein fitnessin, elämän ja jaksamisen kannalta eli..



PERUSRUOKAVALIO KUNTOON




Kun syöt tarpeeksi ja säännöllisesti, yhdistellen eri proteiinin lähteitä päivän aikana hyviin hiilihydraatteihin, vitamiineihin ja hivenaineisiin on ruokavaliosi perusta kunnossa.

Kattavampaa tietoa kuinka rakentaa vegaanin perusruokavalio voit käydä lukemassa aiemmasta jutustani Vegaanin ravintoaineiden saanti.

Jos todella treenaat kovaa eli tavoitteellisesti ja tavoitteihisi kuuluu lihasmassan kasvua, tai jos haluat varmistaa ettei lihaksesi liiaksi surkastu esimerkiksi dieetin aikana niin silloin voit harkita muutamaa lisäravinnetta treenejä tukemaan.




MITÄ LISÄRAVINTEITA ITSE KÄYTÄN




Aktiivisen ja tavoitteellisen fitnessharrastukseni eli salitreenailun aivan alkumetreiltä asti olen käyttänyt palautusjuomaa treenin jälkeen.

Näin ollen en voi omakohtaisesti sanoa onko siitä ollut hyötyä verrattuna treeniin ilman palaria.

Silti olen aivan varma että palautusjuomasta on ollut minulle rutkasti hyötyä, lihasmassan kasvua ajatellen.

Toki treenin jälkeen on joka tapauksessa kiva juoda palautusjuoma ja syödä banaani kylkeen, muuten saattaisi heikotus iskeä.

Palautusjuomana käytän aina vaan niin ihanaa Puhdistamon riisiproteiinia makuna suklaa.
Se on vaan kaikista paras vaikka muitakin olen kokeillut.
Puhdistamon riisiproteiini on erittäin hyvin imeytyvää joten keho saa välittömästi treenin jälkeen käyttöönsä hyviä aminohappoja palautumista varten.

Halutessasi saat täältä ostettua tuota Puhdistamon riisiproteiinia makuna suklaa, mielestäni oikein hyvään hintaan.
Kalliimmallakin tätä verkkokaupoissa myydään.



Toinen minkä otin käyttöön suunnilleen kolme kuukautta sitten on kreatiini, tarkemmin sanottuna kreatiini monohydraatti.

Tästä aineesta sen sijaan voin helposti huomata sen suoman hyödyn.

Aloitin kreatiinin käytön tankkaamalla sitä eli otin 5g annoksia neljä kertaa päivässä, eli yhteensä 20g per päivä ja otin sitä neljän päivän ajan.

Sen jälkeen aloin käyttämään sitä palautusjuomassa treenin jälkeen, n. 3g per palari.

Ja jopas vaan kuinka lähtikin voimantuotto lisääntymään.

Sain esimerkiksi kohta kreatiinin käytön aloittamisen jälkeen vedettyä elämäni ensimmäisen tyylipuhtaan leuan.

Olin toki leuanvetoa harjoitellut jo pari-kolme kuukautta pohjalle mutta mielestäni sain yhtäkkiä puserrettua paljon vähemmällä efortilla voimaa itsestäni.

Myös lihaspumppia sain treeneissä selkeästi paremmin kehitettyä kuin aiemmin.
Lihaspumppi tarkoittaa painetta lihaksessa jolloin lihas laajenee ja tuntuu kovalta.

Omakohtaisesta kokemuksesta voin siis hyvällä omallatunnolla sanoa että toimii.

Vegaanista kreatiinijauhetta saat täältä, oikein hyvä hinta-laatu suhde tässäkin.


Kreatiinista on tehty paljon tutkimuksia jo pitkän aikaa joten se on virallisesti osoittautunut turvalliseksi aineeksi.
Kreatiinista kattavasti voit ja kannattaa käydä lukemassa täältä.





ENTÄ MINKÄ LISÄRAVINTEEN AION SEURAAVAKSI OTTAA HALTUUN

 

 

 

Olen paljon lukenut ja ottanut selvää aiheesta ja tullut siihen tulokseen että seuraavaksi aion lisätä lisäravinnevahvuuteeni Eaa-jauheen eli Essential amino acids eli tarvittavat aminohapot joita ihmisen keho ei pysty itse tuottamaan ja jotka täten täytyy ruuasta saada.

Toinen vaihtoehto olisi Bcaa eli branch chain amino acids eli haaraketjuiset aminohapot joka sisältää kolmea tarvittavaa aminohappoa leusiinia, isoleusiinia ja valiinia.
Nämä pitävät lihakset treenin aikana anabolisessa tilassa eli lihashajoamista ei pääse tapahtumaan.

Päädyin kuitenkin eaa:han sillä siinä on tosiaan näiden kolmen lisäksi kaikki tarvittavat aminohapot joten lihakset saavat treenin aikana anabolisen tilan lisäksi lähteä samantien palautumaan.

Nämä molemmat on tarkoitettu treeniä ennen tai treenin aikana nautittavaksi.

Kaikki Nutri Worksin jauheen muodossa olevat aminohapot ovat vegaaneille soveltuvia eli eivät sisällä mitään eläinperäistä, kysyin ihan itse heiltä asiaa sähköpostilla.

Itse aion tilata tämän vihreän omenan makuisen eaa-jauheen heti tästä seuraavaksi, se on makeutettu luonnollisella stevialla joka on minulle todella tärkeää, tai paremminkin se ettei siinä ainakaan ole sukraloosia tai aspartaamia tai muuta keinotekoista makeutusta jotka maistuvat mielestäni kuvottavilta, sellaisilta että elimistöni pyrkii niitä hylkimään.








jemina








Joten siitä kertoilen sitten joskus että onko ollut havaittavaa vaikutusta :)

Kertokaa toki mielellään tekin omia kokemuksianne jos sellaista löytyy.



BOOSTia treeniin toverit!





💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi




Jemina




















Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)