sunnuntai 4. kesäkuuta 2017

VERTIKAALIKANGAS



vertikaalikangas




 



Minkälainen on vertikaalikangas harrastuksena?
Millaisen kankaan pitäisi valita jos haluaa harrastaa sitä kotona?
Mitä lihaksia tarvitaan että pystyy kankaalla harjoittelemaan?
Tällaisiin kysymyksiin vastaan tällä kertaa parhaani mukaan ja kerron oman pienen tarinani tämän harrastuksen ääreltä.


Vertikaalikankaaseen tein ensimmäistä kertaa tuttavuutta juuri ennen raskauttani, kolmisen vuotta sitten.
Fitnessiä parhaimmillaan tämä laji. 

Ihan sattumalta sain jostain ilmaisen tutustumiskäynnin ja käytinkin sen melkein heti.
Hitto että oli kivaa!
Varsinkin kun ohjaaja sanoi että "jos tämä tosiaan on eka kertasi ikinä kankaalla niin todella hyvin vedät."







vertikaalikangas
JIHUU!








Kävin silloin muutamalla tunnilla tutustumiskäynnin jälkeen ja opin mm. kiipeämään kangasta pitkin sekä muita aloittelijan perustekniikoita.

Sitten tulikin raskaus vastaan ja jätin tuon harrastuksen hautumaan.

Vaan kuinka sitä kaipasinkaan!

Vuosi synnytyksen jälkeen muutimme ja mitä näinkään uuden asuntomme katossa?
Siellä oli valmiiksi asennetut koukut kangasta varten!!
 
Oli jännä juttu että nuo kattokoukut olivat valmiina uudessa asunnossamme sillä olin päättänyt että seuraavaan asuntoon aion jotenkin järjestää kattokoukut kangasta varten.

Maailmankaikkeus tuli vastaan kun olin päätökseni tehnyt :)

Todennäköisesti nuo koukut on kyllä jotain keinua tai renkaita varten laitettu sillä niitä on kaksi, ja renkaat meilläkin niissä roikkuvat vakiona mutta toisinaan ripustan toiseen niistä kankaan ja lähden liitelemään halki taivaiden.







vertical silk
YLI VUORTEN JA KAUAS POIS..







MITÄ LIHAKSIA KANNATTAA VAHVISTAA LAJIA VARTEN?

 

 

Vertikaalikankaalla killumiseen tarvitaan ennenkaikkea aivan älyttömästi puristusvoimaa.
Sen lisäksi käsi- ja hartiavoimia, vatsalihaksia ja keskikehoa kokonaisuudessaan, selkä- ja rintalihaksia ja tietysti myös ihan koko kehoa tulee käytettyä.

Jos salilla haluaa voimia kasvattaa tätä lajia varten niin kädet, koko ylävartalo ja vatsat ovat ehdottomasti ne tärkeimmät.
Hauista ja ojentajia sekä koko käsivarren ihan kaikkia lihaksia tässä tarvitaan.

Eli mitään satujumppaa tämä laji ei ole.

Omalla kohdallani huomaan hyvin selkeästi kehitystä tässä vertikaalisessa fitnesslajissa kun olen käynyt salilla aktiivisesti vuoden verran ja sen jälkeen palannut kankaan äärelle.
Silti puristusvoimassa on minullakin edelleen petrattavaa sillä sitä tosiaan tarvitaan.







vertikaalikangas
PURISTUSTA NIIN P*RKLEESTI







MINKÄLAINEN KANGAS PITÄISI VALITA?



Kankaan ostin ihan eurokankaasta.
Kankaan tulee olla polyesteriä tai nailonia joka ei jousta pituussuunnassa ja sitä tarvitaan n. 6 metriä.

Oma kankaani joustaa kyllä jonkin verran pituussunnassa ja se tekeekin kiipeilyn ja muun akrobatian asteen vaikeammaksi.
Ostan varmasti vielä täysin joustamattoman kankaan kunhan ensin saan tämän harrastuksen kunnolla elvytettyä.
Silti tuollakin kankaallani pystyy oikein hyvin harjoittelemaan.






kiipeäminen kangasta pitkin
KIIPEÄN KATTOON ASTI JA PÄÄNI VOITON MERKIKSI KOLAUTAN

kiipeämistä kankaalla
KANGAS PURISTETAAN JALKATERIEN VÄLIIN JA LANTIO TYÖNNETÄÄN YLÖS.  KÖYDELLÄ KIIPEÄMISEN TEKNIIKKAA.

 

 

 

 

HARRASTUKSEN HINTA



Se täytyy sanoa että harrastuksena vertikaalikangas on aivan hiton kallis.
Jos siis käy ihan ohjatuilla tunneilla, niinkuin kannattaa ainakin aluksi käydä.
Kaikissa kaupungeissa tai paikkakunnilla sitä ei edes järjestetä.
Mutta Tampereella järjestetään :)

Sarjakortit ja kausikortit tulevat halvemmaksi kuin kertamaksu.
Ellen löydä kaveria joka osaa opettaa minulle uusia kivoja temppuja kankaalla niin jossain vaiheessa aion kyllä mennä tunnillekin taas.
Siellä saa kuitenkin niin hyvää opastusta liikkeiden tekemiseen.
Kotona on sitten hyvä harjoitella opittuja liikkeitä.

Toki netistäkin löytyy paljon materiaalia tästä lajista.
Mutta jos haluaa edistystä niin parempi vaan kaivaa kuvetta ja panostaa sen verran ohjattuihin tunteihin.







vertikaalikangas liikkeitä


liikkeitä vertikaalikankaalla


vertikaalikangas





Jemina
TULEE MUUTEN HIKI HILLUESSA :)






Kuntosalin ja kaiken muun fitnessin lisäksi tämä on niin minun juttu.

Vaikken tässäkään tähtää mihinkään kilpailuihin tai edes ns. ammattilaistasolle niin haluan tehdä tätä koko loppuelämäni ajan omaksi ilokseni.

Yksi syy lisää pitää itsestäni ja kehostani hyvää huolta, ja käydä ahkerasti salilla habaa kasvattamassa jotta tämä ilmailu aina vaan keveämmäksi muuttuisi :)




💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi




Vegaanisella sydämellä


Jemina 













Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)