tiistai 4. heinäkuuta 2017

KEHONHUOLTO; LANTION ALUE




syväkyykky





 

FITNESSISSÄ TÄRKEINTÄ ON KEHONHUOLTO




Fitness on aerobista liikuntaa joka pitää huolta sydämestämme ja hengityselimistämme.
Fitness on lihasvoiman ja -massan lisäystä joka takaa sen että jaksamme kantaa itseämme ja ehkä toisiammekin pitkälle vanhuuteen, aina hautaan asti :)

Fitness on siis kunnon ja elämän ylläpitämistä ja sen kohentamista.

Tärkeimpänä kaiken pohjalla on kuitenkin kunnollinen kehonhuolto.
Ilman sitä ei pitkälle päästä.
Sen huomaa jokainen viimeistään silloin kun ei ole enää parikymppinen.

Kehonhuolto on parhaimmillaan jokapäiväinen rutiini joka ei vaadi liikaa eforttia, joka tulee tehtyä miltei automaattisesti ja jonka laiminlyönnin huomaa heti kehossaan, niin ettei sitä halua jättää päiväksikään pois.

Ainakin se on varmaa että jos et ole säännöllisesti saati yhtään millään tavalla huoltanut kehoasi niin sen aloitettuasi tulet huomaamaan eron kroppasi toiminnassa, jumien hellittäessä otteensa.

Tällä kertaa keskityn lantion alueen liikkuvuuteen ja näytän muutaman pomminvarman lantiota huoltavan liikkeen.







jemina
TÄMÄ EI OLE MIKÄÄN VARSINAINEN LIIKE, PELKKÄ SHOW-OFF VAIN :)







LANTION LIIKKUVUUS




Lantion alue on jossain määrin jumissa jokaisella joka ei sitä availe ja huolla säännöllisesti.
Miesten erityisesti kannattaa tähän alueeseen kiinnittää huomiota.
Naisilla lantio on luontaisesti hieman höllemmällä, erityisesti synnytyksen jälkeen, mutta jumeja ja tukoksia tulee silti varmasti jos ei lantiosta pidä huolta.


Lonkankoukistajat kiristyvät ja jumittuvat istumisesta mutta myös kävelystä.
Eli asioista mitä teemme päivittäin.

Siksi päivittäin tulisi myös pitää pieni tuokio tuon alueen venyttelyyn.



LONKANKOUKISTAJAN VENYTYSLIIKKEET





lonkankoukistajan venytys
LONKANKOUKISTAJAN VENYTYS SEISAALTAAN




lonkankoukistajan venytys
EDISTYNEEMMÄLLE POLVI MAASSA JA JALASTA KIINNI






Molemmissa liikkeissä työnnä lantio eteen ja selkä suoraksi.
Laita myös lantio suoraan eli työnnä lantio taaemman jalan puolelta eteen ja etummaisen jalan puolelta taaksepäin.
Jos tuntuman löytäminen on vaikeaa niin koita nojata ylävartalolla varovaisesti taaksepäin, tällöin viimeistään pitäisi oikea paikka löytyä.

Kannattaa laittaa tyyny tai jotain pehmustetta polven alle jos teet liikkeen polvi maassa.
Itselläni oli kuvassa niin paljon upottavaa soraa polven alla ettei tuntunut lainkaan pahalta, mutta betonilla en tätä taatusti tekisi ilman kunnon pehmusteita.

Lonkankoukistajalihas on siis tuo pieni mutta oleellinen alue lonkan ja etureiden välissä, siinä mistä jalka koukistuu.

Juoksijoille ja elämäntapalenkkeilijöille erityisen tärkeä venyttelyn kohde!

Lonkankoukistajalihaksen putkirullailu on myös aivan lyömätön tapa poistaa kireyksiä tuolta alueelta.





SYVÄKYYKKY PITÄÄ LANTION LIIKKUVANA

 

 

 

syväkyykky lepoasento
SYVÄKYYKKY ON IHMISEN LUONTAINEN LEPOASENTO




Syväkyykky on asento jossa lapset ovat kun raapivat tikulla maata ja ukot heitellessään noppaa kadunvarrella :)
Syväkyykky on lantiolle todella hyvä, avaava asento ja siinä voi olla niin kauan kuin viitsii.
Tässä asennossa voi katsella vaikka jalkapallo-ottelua tai sitten vaan oleilla tyhjän jalkapallokentän laidalla ja katsella maisemia kuten minä :D

Voit tehdä lantiollesi palveluksen ja vaihtaa lepotuoli syväkyykkyyn myös telkkaria katsellessasi.




ASKELKYYKKYJOUSTOT SIVUILLE JA ETEEN

 

 

 

askelkyykkyvenytys sivulle
TEE JOUSTAVAA, DYNAAMISTA LIIKETTÄ MOLEMMILLE SIVUILLE SEKÄ ETEEN





Katso ettei koukistuvan jalan polvi tulisi paljon varpaiden yli, näin säästät polviasi.
Tee joustoja molemmille puolille ja myös eteen.
Lantion öljyämisen lisäksi askelkyykky sivulle venyttää myös hyvin sisäreisiä.
Askelkyykkypumppaus eteen avaa lantiota ja vapauttaa lonkankoukistajalihaksen kireyksiä.



Olet jo voiton puolella jos teet näitä liikkeitä viisikin minuuttia päivässä, hirveästi kauemmin ei ehkä kannata jotta mielekkyys säilyy ja homma rutinoituu päivittäiseksi :)





LANTIO HUOLLETTUNA JA ÖLJYTTYNÄ, VOIMAIN TUNNOSSA :)




Pitäkää huolta kehostanne toverit ❤





💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai 
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi




Vegaanisella sydämellä


Jemina














Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)