maanantai 17. heinäkuuta 2017

KUNTOSALIN ISOT LIIKKEET ja liike johon hurahdin




Fitnessissä kuten kaikilla elämän alueilla on hyvä olla perustavanlaatuiset tekijät kunnossa.
Ruokavalio on hyvä koostaa pitäen suuret asiat mielessä eikä tällöin ole niin merkitystä jokaisella pienellä valinnalla.

Samoin fitnessissä ja kuntosaliharjoittelussa on hyvä rakentaa vahva pohja perusasioista ja siitä sitten lähteä kikkailemaan pienemmillä asioilla miten huvittaa.

Kahvakuula esimerkiksi on oikein hyvä väline peruslihaskunnon kehittämiseen ja ylläpitämiseen.
Sillä harjoitellessa saa jo yhdellä heilautuksella useamman lihasryhmän töihin.
Kahvakuulailu on rytmiltään hyvin mukaansatempaavaa ja se onkin lihaskunnon kasvattamisen ohella hyväksi hapenottokyvylle ja sydämen kunnolle.

Kahvakuulailusta olen kirjoittanut aiemmin jutussani täällä.

Kehonpainolla tehtäviä hyviä isoja liikkeitä ovat leuanveto josta voit käydä lukemassa tekniikkavinkkejä ja juttua muutenkin tästä jutustani, sekä tietenkin punnerrus ja sen monet eri variaatiot joita löydät tästä jutustani


Sanoisin että jos otat nuo kaksi kehonpainolla tehtävää liikettä haltuun ja käyt vielä pari kertaa viikossa heiluttelemassa kahvakuulaa niin aivan varmasti alkaa tuloksia tulemaan ja nopeasti, eikä juuri muuta sitten tarvitse tehdäkään kunnossa ja tikissä pysymiseen :)
Suosittelen!


Silti on paljon muitakin hyviä isoja moninivelliikkeitä joita salilla voi harrastaa, sellaisia jotka kuormittavat isoja lihasryhmiä kerralla ja ovat hyviä lihasmassan ja voiman lisääjiä.

Tällaisia ovat mm. kyykky, maastaveto ja penkkipunnerrus.

Yksi aivan mahtava liike jota olen itse alkanut toden teolla harjoittelemaan on hang clean and press eli vapaasti suomentaen rinnalleveto ja työntö.

Hang clean and pressiä voi tehdä ainakin käsipainoilla, kahvakuulalla ja tangolla.
Itse teen sitä tangolla, se tuntuu jotenkin tarpeeksi suureelliselta tämänhetkiseen mielenmaisemaani :)

Tässä lyijykynähahmotelmani kyseisestä liikkeestä jotta tiedätte mistä on kyse;






hang clean and press
HANG CLEAN AND PRESS






Tekniikka täytyy opetella hyvin jotta tätä voi turvallisesti tehdä ja myös jotta liikkeestä saa kaiken hyödyn irti.

Netistä löytyy paljon hyviä videoita tätä tarkoitusta varten, itsekin olen aikaa kuluttanut niiden katseluun ja huolelliseen harjoitteluun.

En viitsi lähteä sen enempää antamaan tekniikkavinkkejä kun itsekin vasta harjoittelen ja koska opastusta löytyy hyvin hakusanoilla hang clean and press.

Tämä liike ottaa kokonaisvaltaisesti olkapäihin todella hyvin, eli hartialihaksen etu-, keski-, ja takalohkoon.
Sen lisäksi ainakin epäkkäät pääsevät töihin.

Kun olin löytänyt hyvän tekniikan ja pääsin tätä liikettä kunnolla tekemään, huomasin treenin jälkeisenä päivänä että jopa kainaloni olivat hyvällä tavalla kipeänä.
Moista en ole koskaan aiemmin kokenut joten todella hyvä liike kun löytää sellaisia lihaksia mitä en ajatellut olevankaan.

Enkä kyllä ole kuullut että kainalolihaksille olisi mitään eristäviä liikkeitä keksitty :)

Oli muuten hienoinen kynnys ottaa ensimmäistä kertaa salilla tanko levypainoineen kauniiseen käteen ja lähteä liikettä harjoittelemaan, sen kotona harjanvarren kanssa heilumisen jälkeen.

Olen silti jotenkin vaan lakannut arkailemasta ja välittämästä siitä vaikka muut näkisivät kun harjoittelen jotain liikettä, vaikka he näkisivät että teen jotain täysin vinksalleen.
Tulisivat vaan sanomaan, vinkit kelpaa aina!

Eikä ketään ihan hirveästi varmaankaan kiinnosta jos joku harjoittelee salilla jotain liikettä.
Sitä vartenhan kuntosalit siis ovat.

Joten rohkeasti vaan uusia liikkeitä opettelemaan kaverit!




💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai 
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi  




Vegaanisella sydämellä


Jemina











Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)