tiistai 11. heinäkuuta 2017

SITRUUNAINEN KIKHERNESALAATTI



kikhernesalaatti







Onko ihanampaa kesäruokaa kuin tuhti ja täyttävä ja samaan aikaan makean raikas ja huumaavan tuoksuinen salaatti?
Kesällä saa kaupasta mahtavia kasviksia mukavan edullisesti ja tuoreyrtit levittävät tuoksuaan laajalle ympäristöönsä.

Yrttejä on helppo ja kiva kasvattaa itsekin, vaikka parvekkeella.
Kaupasta ostetut yrtit voi kotona laittaa multaan ja nauttia yhdestä pensaasta paljon kauemmin, syötynä, tuoksuna ja visuaalisesti.

Tämä ruokaisa salaatti on tietenkin vegaaninen ja tukee myös fitnesselämää hyvin sillä tässä on hyvin proteiinia ja muutenkin ravintoarvot kohdillaan.

Proteiinista vastaa kikherneet, suolapähkinät sekä kurpitsan- ja auringonkukansiemenet.
Tämä onkin vastustamattoman pähkinäinen ja makean sitruunainen ja vielä tuoreet basilikanlehdet tuovat oman aisteja hivelevän osansa mukaan.





RESEPTI

kahdelle tai kolmelle, fodmap friendly




- jääsalaattia pussillinen

- 4dl kikherneitä

- n. 12 luumukirsikkatomaattia tai kirsikkatomaattia

- tuoreita basilikanlehtiä pari kourallista

- kurkkua

- desilitra suolapähkinöitä (maapähkinöitä)

- pari-kolme ruokalusikallista auringonkukansiemeniä

- pari-kolme ruokalusikallista kurpitsansiemeniä

- sitruuna, mehu ja kuori

- oliiviöljyä

- omenaviinietikkaa tai etikkaa

- ripaus suolaa





Pese kaikki pesua kaipaavat ainekset.
Revi salaatti kulhoon.
Lisää basilikanlehdet sellaisinaan mukaan.
Valuta säilykekikherneistä neste pois ja huuhtele huolellisesti, lisää kulhoon.
Raasta luomusitruunan kuori, purista mehut ja lisää molemmat salaattiin.
Leikkaa tomaatit ja kurkku sopiviksi paloiksi ja heitä mukaan.
Paahda siemeniä kuivalla pannulla hetki, kunnes alkavat napsahdella ja laita kulhoon.
Lopuksi lisää suolapähkinät, etikka, ripaus suolaa ja oliiviöljyä.
Pöyhi ainekset sekaisin.





Basilikanlehtiä saa laittaa oikeasti todella reippaasti, eli ei mitään hienoista maustamista vaan ihan kunnolla niin että niitä on suunnilleen puolet jääsalaatin määrästä.

Tietenkin on parasta jos mahdollisimman moni aineksista on luomua, erityisesti sitruuna on hyvä olla luomua ettei kuoresta tule tuhansia kemikaaleja tähän ihanaan salaattiin.

Myös oliiviöljyn on hyvä olla korkealuokkaista, extraneitsytöljyä joka on puristettu ainoastaan mekaanisesti, eli sitä ei ole kuumennettu.
Tällöin kaikki arvokkaat terveyttä tukevat ominaisuudet säilyvät.

Lisäksi on hyvä jos oliivit ovat peräisin samasta paikasta kuin missä öljy on valmistettu.
Kreikassa valmistetut öljyt ovat uskoakseni pääsääntöisesti hyviä.

On myös parempi mitä pidemmällä parasta ennen päiväys on, mieluiten pari vuotta mutta harvemmin kaupasta silti löytää sellaisia pulloja joissa on päiväys niin pitkällä.
Vuosikin on ihan ok.

Oliiviöljy säilyy parhaiten tummassa lasipullossa.




Tämä on todella ruokaisa salaatti eli sopii hyvin ihan pääruuaksi itsenään, kylkiäisenä voi syödä riisikakkuja tai mitä tahansa leipää tahtookin.






proteiinipitoinen vegaaninen salaatti
KORKEALAATUINEN OLIIVIÖLJY KRUUNAA PÄÄRUOKASALAATIN









jemina
SALAATILLA RUISTA RANTEESEEN :) (Taas yksi pukkarihabaselfie)







Nautinnollisia hetkiä toverit :)




💙 Jos haluat uudet juttuni uunituoreina, käy tykkäämässä blogini FACEBOOK -sivusta tai
Follow my blog with Bloglovin 
tai seuraa Blogit.fi   





Vegaanisella sydämellä


Jemina










Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kysy tai kommentoi rohkeasti, katsotaan mitä asialle voi tehdä :)